zondag 3 februari 2008

Eerste weekend

Na weer lang in mijn bed te hebben liggen rotten, heb ik 's morgens wat foto's gemaakt van de sovjetflat. Het weer is niet echt om vrolijk van te worden: grauw en grijs met af en toe wat regen. Mijn voorlopige kamergenoot vertrekt helaas terug naar Nederland. Hij zal voorlopig de laatste persoon zijn waarmee ik Nederlands heb gesproken, want ik heb nog niets vernomen van het bestaan van andere Nederlandse studenten op de campus. Duitsers, dat dan weer wel.

de "international dormitory"
's Avonds heb ik met mijn mentor afgesproken om de binnenstad verder te verkennen. Maar als ik wil vertrekken blijkt het te sneeuwen. Het is een prachtig gezicht. De buitenwijken zien er ineens een stuk minder grauw uit. Omdat het behoorlijk hard sneeuwt, stelt mijn mentor voor om de bus te nemen naar Akropolis, het grootste winkelcentrum in de regio. Dit winkelcentrum is echt immens. Het lijkt wel zo groot als de binnenstad van Maastricht, maar dan overdekt. Er is een ijsbaan, een discotheek, een bioscoop en de winkels laten me denken aan het outletcenter in Maasmechelen. Gelukkig zijn er ook terrassen met uitzicht op de ijsbaan waar je een kop koffie kunt drinken. Daarna ben ik teruggekeerd naar mijn kamer.

De sovjetflat is erg leeg doordat de meeste buitenlandse studenten pas volgende week aankomen, maar beneden in de computerkamer tref ik enkele masterstudenten. Zij weten mij te vertellen dat de master die ik gekozen heb goed bevalt, maar ze houden je wel aan het werk. Waar heb ik dat laatste eerder gehoord? Ik hoop dat het niet zo'n bezigheidstherapie wordt als op de uni in Maastricht...

kan hier allemaal, volgende maand staat ie er vast nog steeds
Zaterdag heb ik opnieuw uitgeslapen en in de namiddag ga ik de campus verkennen te voet. Nieuwe gebouwen worden afgewisseld met oude grijze sovjetflatten. De International Business School, waar ik vakken ga volgen is een splinternieuw gebouw. Vooral het bijna de gehele dag geopende restaurant heeft erg goed eten.
Op ongeveer 20 minuten lopen ligt de buitenwijk, zeg maar gerust achterstandswijk, waar ook de grote supermarkt gelegen is. Het ziet er verpauperd uit en de voertaal is er Russisch. In de supermarkt is vrijwel alles te krijgen, maar het is toch lastig dat ik de etiketten niet kan lezen. Mijn mentor staat altijd voor me klaar en daarom heb ik haar uitgenodigd om bij mij te komen eten. Mijn eerste bereide maaltijd in Litouwen (kip met zoetzure saus van Uncle Ben's en rijst) was naar behoren, want ze vroeg meteen of ze volgende week weer kan komen eten. Ondertussen is ook mijn nieuwe kamergenoor gearriveerd: Andreas uit het Duitse Essen.

's Avonds gaat het dan eindelijk gebeuren. De eerste echte stapavond in Vilnius! Onze mentors willen plotseling niet meer mee, als Nikolai en ik zeggen waar we naar toe gaan: Club Gravity. Zonder onze mentors gaan we naar de stad en na lang zoeken weten we de in een voormalige atoombunker gelegen discotheek te vinden. Deze bunker is half verscholen onder een brug. Bij aankomst laten de Russische uitsmijters ons in de kou wachten. Waarom is mij niet duidelijk. Voor ons staan wat minderjarigen die waarschijnlijk niet binnenkomen vanwege hun leeftijd. Na een minuut of 10 wachten vraagt mijn Bulgaarse vriend plotseling: heb je groot geld bij je? Ik geef hem een briefje van 200 Litas en hij zwaait er mee. Dan laten de uitsmijters ons door en zijn ze plotseling heel vriendelijk. Er wordt ons niet eens gevraagd naar een ID en ook worden we niet gefouilleerd. Daarna dalen we een gang af naar de dansvloer. De club ziet er erg goed uit van binnen en het geluid is perfect: niet te hard (zoals in Belgiƫ en Spanje), maar ook niet te zacht (zoals in Finland).

Nikolai en ik in Club Gravity. Interessanter was het meisje dat de foto nam

labas labas :p

De muziek wordt vandaag verzorgd door een Belgische DJ dus dat zit wel goed. Ook over het vrouwelijk schoon mogen we hier niet klagen. Na een slapeloze morgen door de Wodka Red Bull en een heel brak vervolg van de zondag gaan Nikolai en ik met onze mentors wat drinken in het stadscentrum. Er zijn hier heel veel leuke kroegjes. Heel laat wordt het niet: morgen vroeg weer op voor de introductieweek.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Tom,
De eerste week op de universiteit zit er op! Hoe heb je het ervaren? Nog steeds sneeuw bij jullie? Hier is het lente, 12 tot 13 graden, genieten!
Wat betreft het vrouwelijk schoon valt er niets te klagen, zo te zien. Ook leuke studenten?
Vel plezier en succes verder!
Marlie